Larvik kommune

Larvik er en kystkommune og har ca 50 000 innbyggere. Larvik er en by og ligger sør i Vestfold fylke, har Norges flotteste Bøkeskog og er med i konkurransen om landets beste drikkevann.

Våre Hjelp som hjelper-tjenester

Larvikshjelpa ligger under virksomhet for psykisk helse og avhengighet og er et tilbud for de over 18 år i Larvik kommune. Innbyggerne kan ta direkte kontakt på telefon til et mottak som har åpent mandag til fredag fra kl 10-14. Man kan også ta kontakt via et elektronisk henvendelsesskjema. Larvikshjelpa har en egen nettside. https://www.larvik.kommune.no/helse-og-mestring/psykisk-helse-og-avhengighet/larvikshjelpa/

Vi har foreløpig ikke et lokale som rommer alle ansatte i Larvikshjelpa og vi er spredt på ulike lokasjoner. Målet på sikt er å finne et lokale der hele avdelingen er samlet.

Det jobbes med å etablere Larvikshjelpa for barn, unge og familier også. Mer informasjon om dette vil komme utover året 2025.

Hvordan har vi implementert Hjelp som hjelper-prinsippene i vår kommune

Vi har gjort en stor endring i form av at de fleste får oppfølging uten vedtak i Larvikshjelpa, og uten at de må innom et tjeneste/tildelingskontor før hjelpen starter opp. Veien inn til hjelpen er altså blitt mindre byråkratisk og mer innbyggervennlig. Vi møter innbyggerne med “hva er viktig for deg” for å sikre at dette blir innbyggerens prosjekt, ikke terapeutens.  Vi er opptatt av å se på strev og symptomer i en kontekst og spør hva som har skjedd med deg, heller enn “hva er galt med deg?”. Dette i tråd med en humanistisk tilnærming. Vi tenker at fysisk og psykisk helse henger sammen og dette preger tilbudet vårt med fokus på grunnleggende behov som fysisk aktivitet, søvn, kosthold etc. Vi tar ensomhetsutfordringen på alvor og legger stor vekt på tilbud der innbyggere kommer i kontakt med andre mennesker i kurs, grupper og aktiviteter.

Vi startet en pilot med helsetjenester uten vedtak i januar 2024 med én terapeut, og utvidet med flere terapeuter gjennom året. I september 2024 ble vi en avdeling Larvikshjelpa og i februar 2025 var vi klare for å starte opp med en mottakstelefon og lansering av nye nettsider som ble publisert på kommunens sosiale medier, lokalavis og NRK P1 Vestfoldsendingen.

Hvordan jobber vi med systematiske tilbakemeldinger

Å innhente tilbakemeldinger på oppfølgingen som gis og samarbeidet mellom terapeut og innbygger er en avgjørende bærebjelke i Larvikshjelpa for å sikre at hjelpen vi gir faktisk hjelper. Alle terapeuter som jobber i Larvikshjelpa bruker Feedback Informerte Tjenester (FIT). Vi har hatt fokus på å ha nok FIT-veiledere til å ha strukturert og systematisk FIT-veiledning og ferdighetstrening.

Dette er vi spesielt stolte av

Vi er spesielt stolte av at tilbudet har blitt så lett tilgjengelig for innbyggerne. Vi har fått ned ventetiden på oppstart av tjenester fra 9 måneder på det meste til nå bare noen få uker. Vi er også stolte av å ha valgt å legge Frisklivssentralen inn under Larvikshjelpa for å sikre et helhetlig blikk på helse og livskvalitet der fokus på grunnleggende behov som fysisk aktivitet, søvn og kosthold står i fokus.

Kontaktinformasjon:

Larvikshjelpa telefon 400 02 219. Mandag - fredag kl. 10-14.

Avdelingsleder Ingebjørg Anvik Johansen ingebjorg.anvik.johansen@larvik.kommune.no